Scenariusz zajęcia z wychowania muzycznego
Grupa wiekowa: 6-latki
Prowadząca: Halina Kloch
Temat zajęcia: „Zabawy z francuską muzyką”
Cel ogólny zajęcia:
- Stwarzanie sytuacji edukacyjnych sprzyjających wykorzystywaniu przez dzieci instrumentów perkusyjnych jako akompaniamentu do poznanych utworów muzycznych
Cele szczegółowe:
Dziecko:
- rozpoznaje i nazywa wybrane instrumenty muzyczne
- zna technikę gry na wybranych instrumentach perkusyjnych
- odtwarza poznany rytm na instrumentach perkusyjnych
- potrafi zaprezentować własne umiejętności muzyczne
- jest kreatywne – potrafi ruchem zinterpretować melodię
- potrafi odpowiednio zachować się w czasie słuchania muzyki poważnej
- rozumie pojęcie partytura
- zna utwory kompozytorów francuskich
Metody:
- czynna, słowna, oglądowa
Forma:
- zajęcie z całą grupą
- zajęcie w małych zespołach
Pomoce dydaktyczne:
- instrumenty perkusyjne
- ilustracje instrumentów muzycznych
- kaseta z nagraniem dźwięków instrumentów muzycznych
- kaseta z nagraniem utworu francuskiego kompozytora Hectora Berlioza „Marsz Rakoczego”
- szarfy
- partytura
PRZEBIEG ZAJĘCIA:
Etapy zajęcia |
Przebieg zajęcia |
Umiejętności kluczowe |
Uwagi |
I. Zaangażowanie /stwarzanie sytuacji problemowej/ |
1. Piosenka powitalna: „Wszyscy są- witam was zaczynamy, już czas! Jestem ja, jesteś ty, raz, dwa, trzy!” 2. Zagadki muzyczne rozpoznawanie instrumentów muzycznych. Nauczycielka gra na instrumencie perkusyjnym /bębenek, tamburyno, trójkąt, klawesy/. Zadaniem dzieci jest odgadnięcie nazwy instrumentu i wskazanie odpowiedniej ilustracji. 3. Jaki to rytm?- wyklaskiwanie przez dzieci rytmu granego przez n-lkę na bębenku. W dalszej części wygrywanie przez dzieci rytmu na instrumentach perkusyjnych wg partytury – n-lka jest dyrygentem.
4. Zabawa ruchowo – muzyczna: Ja jestem muzykantem konszabelantem |
Dzieci ilustrują piosenkę ruchem.
Dzieci rozpoznają i nazywają prawidłowo instrumenty muzyczne.
Dzieci prawidłowo wyklaskują rytm. Znają pojęcie partytura.
Dzieci znają technikę gry na instrumencie.
Dziecko potrafi ruchem i głosem zilustrować określony instrument. |
Dzieci siedzą w półkolu na dywanie z zasłoniętymi oczami. |
II. Badanie /otrzymywanie zadań, zapoznawanie się z nimi/ |
5. Jaki to utwór? – słuchanie fragmentu utworu Berlioza Marsz Rakoczego. Udzielanie przez dzieci odpowiedzi na pytania: - jaki to utwór? - kto jest kompozytorem? - skąd pochodzi? 6. N-lka proponuje dzieciom wysłuchanie całego utworu. Następnie n-lka po przypomnieniu opowieści muzycznej zachęca dzieci do przedstawienia jej w oparciu o Marsz Rakoczego. 7. N-lka odsłania partyturę utworu Marsz Rakoczego. Dzieci wyklaskują rytm. |
Dzieci rozpoznają utwór na podstawie melodii.
Dzieci znają tytuł, nazwisko kompozytora oraz kraj z którego pochodzi.
Dzieci wiedzą jak zachować się w czasie słuchania utworu.
Dzieci potrafią zilustrować utwór ruchem.
Dzieci reagują na zmiany rytmu w muzyce.
Dzieci znają termin partytura |
N-lka zwraca uwagę na zachowanie ciszy podczas słuchania utworu.
Dzieci słuchają utworu w dowolnie wybranej pozycji.
Dzieci wcześniej poznały utwór i wspólnie ułożyły opowieść.
Dzieci ustawiają się w półkolu. |
III. Przekształcenie /uporządkowanie wiedzy/ |
8. Mała orkiestra – próba grania przez dzieci na instrumentach perkusyjnych utworu wg partytury.
9. Przedszkolny koncert – zespołowe zagranie utworu wg partytury z wykorzystaniem instrumentów perkusyjnych. Dyryguje nauczycielka.
|
Dzieci potrafią odtworzyć na instrumentach perkusyjnych rytm wg partytury.
Dzieci potrafią zaprezentować własne umiejętności muzyczne. |
Dzieci dobierają instrumenty wg koloru szarf i zajmują miejsca na krzesełkach. |
IV. Refleksja /ewaluacja/ |
10. Ocena zajęcia przez dzieci.
11. Zakończenie zajęcia wspólną zabawą – Zajęcia skończone
|
Dzieci potrafią dokonać samooceny.
Dzieci potrafią zilustrować ruchem treść piosenki. |
Dzieci ustawiają się obok wybranego symbolu. |