A A A

Scenariusz zajęcia otwartego - MET. W. SHERBORNE

Temat kompleksowy: „Dbamy o zdrowie”

Temat zajęć: „W zdrowym ciele zdrowy duch”

Data: 24.11.04

Prowadząca: Danuta Pilch

Grupa wiekowa: 5 -latki

Miejsce: Przedszkole nr 17 im. J. Brzechwy w Rybniku

 

CELE: ogólne  

  • zapoznanie z elementami  ćw. ruchowych wg metody Ruchu Rozwijającego W. Sherborne
  • zaznajomienie z wpływem ćw. gimnastycznych na zdrowie

 

CELE: szczegółowe

  • kształtowanie świadomości własnego ciała
  • kształtowanie orientacji w przestrzeni
  • nauka kontaktu emocjonalnego i koncentracji wzroku
  • rozwijanie poczucia własnej wartości i pewności siebie
  • rozwijanie poczucia bezpieczeństwa i zaufania do drugiego człowieka
  • nauka współdziałania i partnerstwa

 

PRZEBIEG ZAJĘCIA :

1.     Powitanie piosenką

„Wszyscy są, witam Was, zaczynamy już czas

  jestem ja, jesteś Ty, raz, dwa, trzy”

2.     Rodzice i dzieci stoją w kręgu, wprowadzenie do zajęcia ruchowego met.

Ruchu Rozwijającego W. Sherborne – śpiew do pląsu :

„Ruch i podskok to zabawa, sport dla dzieci ważna sprawa,

  Ręce w górę, w przód i w bok, skłon do przodu, przysiad, skok.

  Głowa, ramiona, kolana, pięty, kolana, pięty, kolana, pięty

  Głowa, ramiona, kolana, pięty, oczy, uszy, usta, nos”

3.     Powitanie ciałem – uczestnicy zabawy przesuwają się na pośladkach po dywanie i witają się z każdym -dłońmi, łokciami, kolanami.

 

Ćwiczenia „z”

4.     „Uśmiechnij się do mnie” – dziecko i dorosły siedzą przodem do siebie, trzymając się za ręce. Wymieniają uśmiechy, dotykają się czołami, pocierają nosami, brodami. Pokazują sobie wzajemnie nos, buzię, porównują swoje ręce.

5.     „Spójrz na mnie” – dziecko w pozycji leżącej na brzuchu – dorosły

w klęku rozwartym obejmuje nogami ciało dziecka. Nachylając się zagląda w twarz dziecka raz z prawej, raz z lewej strony (skręty głowy w lewo i w prawo)

6.     „Wycieczka” – dziecko leży na plecach, dorosły ciągnie je za nogi po dywanie, potem za nogę i rękę (próba zmiany ról)

7.     „Pływanie” – dorosły leży na plecach a dziecko leży na nim przylegając do jego ciała. Partnerzy przesuwają się po podłodze – do przodu i do tyłu.

RELAKS – masaż pleców partnera

Dziecko siedzi plecami do dorosłego, dorosły rysuje na plecach dziecka „ciasto” w rytm wierszyka (zmiana ról)

„Mama piecze ciasto pyszne

  w samym środku będą wiśnie

 ananasy i brzoskwinie

 w ustach ciasto się rozpłynie”

Ćwiczenia „przeciw”

8.     <„Przepychanie” – dziecko i dorosły siedzą na dywanie plecami do siebie i próbują się przepychać plecami.

9.     „Paczka” – dziecko zwija się w kłębek na dywanie a dorosły próbuje je „rozwiązać” (zmiana ról)

10. „Przepychanie dłońmi” – dziecko i dorosły w siadzie skrzyżnym naprzeciw siebie, otwarte dłonie oparte o dłonie partnera, partnerzy przepychają się dłońmi.

11. „Oklejanie” – dziecko leży na dywanie na wznak i stawia opór dorosłemu który chce je „odkleić” od podłogi (zmiana ról)

RELAKS – głębokie oddychanie w leżeniu na plecach (muzyka relaksacyjna)

Ćwiczenia „razem”

12. „Rowerek” – dorosły i dziecko leżą na plecach, stopami opierają się o stopy partnera, kreślą wspólnie kółka w powietrzu, „jadą na rowerze”

13. „Prowadzenie ślepca” – dziecko trzyma dorosłego za rękę, zamyka oczy a dorosły prowadzi je (zmiana ról)

14. „Taczki” – dorosły łapie za nogi dziecka leżącego na dywanie, prowadzi je – dziecko „idzie” dłońmi po podłodze

15. „Tunel” – dorośli tworzą tunel w klęku podpartym, dzieci przechodzą pod „tunelem”

16. „Kołyska” – dorosły w siadzie rozkrocznym obejmuje dłońmi dziecko siedzące przed nim tyłem, kołyszą się na boki.