A A A

"Niebo, gwiazdy, Ziemia" - scenariusz turnieju międzygrupowego

Temat zajęć: „Niebo, gwiazdy, Ziemia” – prezentacja projektu edukacyjnego  w formie turnieju międzygrupowego.

Data: 11.05.07

Prowadzące: Halina Kloch, Danuta Pilch

Grupa wiekowa: Gr. IV (6-latki); Gr. V (5-6 latki)

Miejsce: Przedszkole nr 17 im. J. Brzechwy w Rybniku

Cel główny: Poznawanie przez dzieci przedszkolne świata przyrody na drodze obserwacji, doświadczeń i eksperymentów.

Cele operacyjne:

 

  • dziecko potrafi wykorzystać znajomość zdobytych wiadomości dot. astronomii (zna wybrane nazwy planet, zna pojęcia: rakieta, gwiazdy, Księżyc, Słońce, niebo, Kosmos, astronauta)
  • wspólnie z innymi podejmuje i realizuje określone zadania
  • aktywnie uczestniczy w zabawach
  • potrafi współdziałać w zespole

 

Metody:

  • Czynna (zadań stawianych do wykonania)
  • Słowna (objaśnienia zadań, odpowiedzi)
  • Oglądowa

 

Formy: praca w małych zespołach, indywidualna

 

   

 

Przebieg:

  1. Dzieci zgromadzone w Sali. Każde dziecko ma emblemat z numerem (tworzą drużyny 4-osobowe). Drużyny przeciwne zajmują miejsca naprzeciw siebie.
  2. Powitanie piosenką „Wszyscy są…”
  3. Wprowadzenie:

N.: Dzisiaj, gdy szłam do pracy, coś zobaczyłam. Było to coś latającego, dziwnego w kształcie kuli. Zobaczcie, to był balon. Do niego jest coś przyczepione. Jak myślicie? Co to jest? ( list )

Po czym poznajecie, że to jest list i kto go do nas wysłał? (znaczek z kosmitą)

N. odczytuje adres ( lub zaprasza dziecko)

 

Planeta Ziemia

Przedszkole numer 17 imienia Jana Brzechwy

44 – 200 Rybnik

ulica Krzyżowa 12

 

Odczytanie listu:

 

Drodzy Ziemianie!

My, mali Kosmici zapraszamy Was ziemscy koledzy i koleżanki na naszą planetę. Wybraliśmy Was, gdyż wiemy, że interesujecie się nami. Bardzo jesteśmy ciekawi, co o nas wiecie i dlatego przesyłamy Wam różne zadania.

 

                                                     Życzymy Wam powodzenia

                                                                 Kosmoludki

 

 

N.: Za chwilę rozpoczniemy konkurs. Do każdego zadania będziemy zapraszać po czworo dzieci z każdej grupy a oznaczonych cyferkami

na waszych znaczkach.

Za każde prawidłowo rozwiązane zadanie otrzymacie punkty, którymi będą cukierki.

Ale przedtem zapraszam dzieci wraz z paniami w podróż w Kosmos.

Jakim pojazdem wyruszymy? (rakietą)

Dzieci ustawiają się w dwóch szeregach, śpiewają piosenkę na melodię

„Jedzie pociąg z daleka…”

 

                         „Leć rakieto szybko leć

                         gwiazdkę z nieba chcemy mieć

                        leć rakieto, zawieź nas

                       w ten kosmiczny, dziwny świat”

 

4. Do stolików konkursowych podchodzą dzieci z nr 1

N. przedstawia 1 zadanie

Zadaniem dzieci jest rozwiązanie labiryntu literowego i odgadnięcie hasła: PLANETY

Przyznanie punktów

 

 

5. N. przedstawia 2 zadanie dla dzieci z nr 2

Dzieci losują pytania dla swojej grupy (po 3 dla każdej)

- Wymień 2 planety Układu Słonecznego

- Dlaczego na Słońcu nie żyją ludzie?

- Wokół czego krąży Ziemia i inne planety?

- Co widzimy na niebie nocą?

- Jak nazywamy człowieka lecącego rakietą w Kosmos?

-W kształcie jakiej figury jest Ziemia i inne planety?

Przyznanie punktów

 

Teraz zaprosimy Was do zabawy, ale przedtem, czy potraficie odpowiedzieć na pytanie: Co to jest Wszechświat?

Zabawa w oparciu o „Oh Shallow” (metoda aktywnego słuchania muzyki wg Batii Strauss)

                        

                             „Wszechświat bardzo zwiedzić chcę,

                                    co w nim znajdę to już wiem

                                  niebo, gwiazdy, Słońce, Ziemi,

                                    ptaki, drzewa, woda, Ziemia

 

                                     A nad nami Słońce jest

                                       I planety krążą też

                                 Mars, Wenus, Uran, Jowisz

                             Neptun, Merkury, Saturn, Ziemia”

 

6. N. przedstawia 3 zadanie dla dzieci z nr 3

„Zagadki z kosmicznej szufladki”. Treść zagadek jest umieszczona w kopertach oznaczonych cyframi 1-6. Dzieci podają numer koperty i wyszukują wśród innych. (N. odczytuje treść zagadki)

  • Po odgadnięciu zagadki wyszukują obrazek będący jej rozwiązaniem, dopasowują podpisy.
  • Co to za planeta, na której bez tlenu, słońca i wody nie byłoby życia? (Ziemia)
  • W dzień ich nie ujrzysz, chociaż są nad nami. Możesz je zobaczyć nocą i wieczorami. (gwiazdy)
  • Zawsze jest nad nami. W dzień słońce po nim wędruje a nocą księżyc w okna popatruje. (niebo)
  • Raz jest jak rogalik, raz okrągły, jak miska mleka, kiedy słońce wschodzi, wnet z nieba ucieka. (księżyc)
  • Co to za przestrzeń między ziemią, Księżycem, planetamioraz między gwiazdami?(Kosmos)
  • Z Ziemi do gwiazd mknie pojazd złoty szybszy niż wiatr i samochody. (rakieta)

 

 

7. N. przedstawia 4 zadanie dla dzieci z nr 4

Zadaniem dzieci jest ułożenie i naklejenie puzzli przedstawiających Kosmos (na wykonanie zadania dzieci mają 5 minut)

W tym czasie pozostałe dzieci zostają zaproszone do „Kosmicznego tańca” (zabawa przy muzyce Jeana Michaela Jarra). Dzieci tańczą; najpierw głowa, potem ręce, biodra, ramiona, nogi, całe ciało.

Przyznanie punktów

 

 

8. N. przedstawia 5 zadanie dla dzieci z nr 5

„Plątanina” – zadaniem dzieci jest odczytanie wyrazów i naklejenie

odpowiednich ilustracji (Księżyc, astronauta)

Przyznanie punktów

 

To już koniec Waszych konkursowych zadań, przeliczymy punkty i zaraz się dowiemy, która drużyna wygrała.

Już czas wrócić z naszej kosmicznej podróży na naszą ukochaną planetę Ziemię.

 

Leż rakieto, szybko leć

Do zabawy wracać czas

Lądowania nadszedł czas

Już przedszkole wita nas”.