A A A

Sprawdzian po klasie 3

Sprawdziany Kompetencji Trzecioklasisty

 

Uczniowie naszej szkoły uczestniczyli w badaniu kompetencji Trzecioklasisty,  pierwszy sprawdzian odbył się w kwietniu .Był organizowany przez OPERON.
Sprawdzian Trzecioklasisty OPERON to coroczna akcja Wydawnictwa Operon mająca na celu podsumowanie pierwszego etapu edukacji. Dostarcza szkołom informacji o pracy uczniów w zakresie różnych kompetencji: czytania, pisania, wiedzy o języku, sprawności rachunkowej oraz praktycznych umiejętności w rozwiązywaniu zadań matematycznych. Wyniki tego sprawdzianu mogą również pomóc w analizie postępu w nauce poszczególnych uczniów – po zestawieniu ich z wynikiem sprawdzianu po szóstej klasie. Dzięki temu można przekonać się, czy potencjał ucznia został dobrze wykorzystany.

Drugi test napisaliśmy 19 maja. Nasza szkoła uczestniczy w edycji Ogólnopolskiego Badania Umiejętności Trzecioklasistów – OBUT 2015.  Z założenia badanie to ma charakter powszechny i dobrowolny – do udziału w nim może zgłosić się każda szkoła podstawowa z terenu całej Polski. Jest ono realizowane w ramach projektu Badanie umiejętności podstawowych uczniów trzeciej klasy szkoły podstawowej współfinansowanego przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego – Program Operacyjny Kapitał Ludzki, Priorytet III „Wysoka jakość systemu oświaty”. Głównym celem tego badania jest dostarczenie szkołom dodatkowych – w stosunku do tych, które nauczyciele zdobywają podczas codziennej pracy ze swoją klasą – informacji o poziomie wiadomości i umiejętności ich uczniów kończących klasę trzecią oraz pomoc w diagnozowaniu jakości procesu kształcenia. Służą temu zestawy zadań z języka polskiego i z matematyki badające umiejętności zawarte w Podstawie programowej kształcenia. Zadania te pozwalają dzieciom zaprezentować umiejętności zdobywane podczas codziennej nauki w szkole i poza nią oraz zastosować je w sytuacjach nietypowych, a w efekcie ujawnić swoje faktyczne możliwości. Po trzech latach pracy z klasą nauczyciele dobrze znają swoich wychowanków, dokładnie wiedzą, jak uczniowie radzą sobie z zadaniami typowymi. Badanie jest szansą spojrzenia z innej perspektywy – bo to właśnie zadania nietypowe pozwalają dowiedzieć się czegoś więcej o umiejętnościach dzieci, szczególnie o tej najważniejszej, czyli jak dzieci potrafią wykorzystać swoją wiedzę w nowych sytuacjach – a przede wszystkim z takimi będą się stykać w dalszej edukacji i w życiu.