A A A

Scenariusz lekcji

 

Konspekt zajęć prowadzonych przez nauczyciela

 

 

w ramach programu: „Bezpieczniki TAURONA Włącz dla dobra dziecka”

 

Realizacja konspektu o materiały udostępnione przez pracownika  TAURON Dystrybucja S.A.

 

Klasy I- III

 

Zespól Szkolno – Przedszkolny nr 13 w Rybniku

 

Nauczyciel: Grażyna Kotula

 

Temat: Bezpieczna elektryczność

 

 

Cel ogólny:

 

Utrwalenie zasad bezpiecznego korzystania z urządzeń elektrycznych i bez-piecznego zachowania w pobliżu urządzeń energetycznych.

Cele szczegółowe – po zajęciach uczeń:

  • wie, co to jest prąd elektryczny, jak się go wytwarza, jak dociera do domów,
  • prawidłowo wskazać urządzenia zasilane energią elektryczną,
  • zna zasady bezpiecznego korzystania z urządzeń elektrycznych,
  • zna podstawowe zasady bezpiecznego przebywania w pobliżu urządzeń energetycznych,
  • zna numer pogotowia energetycznego, wie, w jakich przypadkach zadzwonić na pogotowie energetyczne, umie prawidłowo taki telefon wykonać.

 

Metody pracy:

 

  • rozmowa kierowana,
  • pogadanka,
  • projekcja filmu,
  • ćwiczenia,
  • pytania i odpowiedzi dotyczące tematu

Czas: 45 minut , czyli 1 godzina lekcyjna

 

Pomoce dydaktyczne:

 

  • roll-up (logo akcji/droga prądu do domu)
  • film edukacyjny
  • tabliczka ostrzegawcza „Nie dotykać urządzenie elektryczne”
  • broszura/książeczka edukacyjna

Przebieg zajęć :

1.    Rozmowa na temat bezpiecznego korzystania z urządzeń elektrycznych.

2.    Oglądanie flimu

3.    Rozmowa , dyskusja na temat sytuacji przedstawionych w filmie.

 4„Parasol ostrzega” – pogadanka
Wiecie już, iż prąd jest bardzo pożyteczny. Dzięki niemu działa wiele urządzeń, które ułatwiają życie człowiekowi. Czy prąd można zobaczyć? Nie. Mimo to, że prądu nie widzimy, jest on bardzo groźny i niebezpieczny. Nie wolno dzieciom korzystać z urządzeń elektrycznych bez obecności dorosłych. Nie wolno dzieciom bez wiedzy, opieki dorosłych, włączać wtyczki do gniazdka, ani też samemu obsługiwać tostera, miksera, suszarki itp. Parasol przypomina nam, które urządzenia są na prąd i nie mogą ich obsługiwać dzieci bez opieki. Będziecie wybierać spośród różnych narysowanych przedmiotów tylko te, które są na prąd i przykleimy je pod parasolem.

    5.„Stop – niebezpieczeństwo” – zabawa ruchowa przy muzyce
Dzieci poruszają się przy muzyce, na przerwę w muzyce i znak pokazany przez nauczyciela pralka – kucają, trzepaczka – podskakują, mikser – kucają, miotła – podskakują, suszarka – kucają, ręcznik – podskakują.

6.Ukryte przedmioty – praca plastyczna
Urządzenia elektryczne nie są niebezpieczne, jeśli przestrzegamy odpowiedniej zasady. O czym należy pamiętać? Na waszych kartkach ukryte są narysowane sprzęty elektryczne (narysowane świecą). Jakie to sprzęty dowiecie się wtedy, gdy zamalujecie kartkę farbą.

7. Ważne telefony alarmowe.

 

 

Wstęp

 

Prowadzący lekcję wita się z uczniami i przedstawia podając swoje imię i nazwisko, nazwę firmy, którą reprezentuje. Mówi, że będzie z uczestnikami rozmawiał o bezpiecznym korzystaniu z urządzeń elektrycznych.

Krótko opowiada uczniom z jakich części będzie się składała lekcja:

rozmowa o elektryczności, oglądanie filmu, rozmowa o sytuacjach przedstawionych w filmie,   informacja o tym kiedy wezwać pogotowie energetyczne jak powinno wyglądać informacja. Informuje, że poruszane tematy są szczególnie ważne dla zdrowia i bezpieczeństwa, zachęca do uważnego słuchania i uczestniczenia w lekcji.

 

Rozwinięcie

 

Prowadzący mówi uczniom, co to jest prąd elektryczny ( w starszych klasach podać jaka jest różnica pomiędzy prądem elektrycznym a energią elektryczną).  Prowadzący mówi w jaki sposób wytwarza się energię elektryczną i jak jest ona dostarczana do domów ( roll-up). Przy informacji o instalacjach wewnętrznych można pokazać widoczne w klasie elementy instalacji ( wyłączniki, gniazdka, pokrywki puszek). Następnie uczniowie wymieniają urządzenia elektryczne w domu, ogrodzie, w warsztatach, fabrykach, w transporcie służbie zdrowia).

Można zapytać uczniów, kto z nich uważa, że korzystanie elektryczności jest  bezpieczne/niebezpieczne z uzasadnieniem

Podsumowanie wypowiedzi uczniów i omówienie przez prowadzącego warunków bezpiecznego korzystania z elektryczności. (Zgodnie z normami wybudowane urządzenia energetyczne i instalacje, właściwie eksploatowane, konserwowane urządzenia i instalacje, właściwe zachowanie w pobliżu urządzeń energetycznych i prawidłowe korzystanie z odbiorników elektrycznych )

Co to jest porażenie prądem elektrycznym i jakie są konsekwencje.

 

Projekcja filmu

 

Prowadzący mówi, co będzie prezentowane na filmie i na co zwrócić uwagę.

 

Pogadanka, dyskusja

 

Po projekcji filmu prowadzący odpowiada na pytania dotyczące filmu. Omawia inne sytuacje, które mogą prowadzić do porażenia prądem, a na filmie nie były prezentowane. Można również  podać przykłady porażenia prądem z terenu działania oddziału.

Prezentując zasady bezpieczeństwa prowadzący pokazuje znaczek ostrzegawczy umieszczony na urządzeniach elektrycznych.  Podsumowanie czego nie wolno robić:

  • wychodzić na słupy energetyczne
  • otwierać stacji energetycznych
  • wchodzić na teren stacji energetycznych
  • zbliżać się przewodów energetycznych zerwanych podczas wichury.

Prowadzący mówi, w jakich sytuacjach należy dzwonić na numer pogotowia energetycznego i ćwiczy zapamiętanie numeru 991 (można przypomnieć nr 112, tel  na policję, straż pożarną, pogotowie ratunkowe) .

Prowadzący podaje, jak powinna być skonstruowana informacja na pogotowie energetyczne ( przedstwienie się, miejscowość, z której się dzwoni, dokładne wskazanie miejsca, a następnie co się stało).  Przećwiczenie telefonu przez ucznia ochotnika – np. zerwane przewody leżące na chodniku koło szkoły  (nagradzane gadżetem).

Pytania uczniów do prowadzącego na tematy związane z elektrycznością.

Zakończenie zajęć: Podziękowanie z a udział.

 

 

 

 

 

 

SimpleViewer requires JavaScript and the Flash Player. Get Flash