Scenariusz zajęcia otwartego "WITAMY W KRAINIE BAJEK"
Grupa wiekowa: 4-latki
Prowadząca: Halina Kloch
Temat: „Witamy w krainie bajek” – zgaduj zgadula
Cele:
DZIECKO PORAFI
- udzielić prawidłowych odpowiedzi podczas rozwiązywania zagadek
- wygłaszać krótkie wiersze Jana Brzechwy
- uczestniczyć w zabawach organizowanych w zespole
- wykorzystać zdobyte wiadomości i umiejętności w zabawie
- rozpoznawać znaną piosenkę na podstawie melodii oraz zaśpiewać a wykorzystaniem odpowiednio dostosowanych elementów ruchu
- porównywać liczebność zbioru; posługuje się liczebnikami głównymi
Metody: czynna, słowna, pedagogika zabawy KLANZA
PRZEBIEG:
Etapy zajęcia |
Przebieg zajęcia |
Umiejętności kluczowe |
Uwagi |
|
I. Zaangażowanie/stworzenie sytuacji problemowej/ |
1. Przywitanie: „Pięknie dzisiaj was witamy do konkursu zapraszamy. Kto go wygra? Któż to wie? Jak skończymy – dowiesz się” 2. Nauczycielka zapoznaje dzieci i rodziców z regułami konkursu.. |
Dzieci rozumieją reguły konkursu. |
Dzieci i rodzice zostają podzieleni na dwie grupy. |
|
II. Badanie/otrzymanie zadań, zapoznanie się z nimi/ |
3. Aktywizowanie myślenia. Nauczycielka zadaje zagadki: |
Dzieci potrafią udzielić prawidłowych odpowiedzi Dzieci potrafią wygłaszać krótkie wiersze Jana Brzechwy Dzieci potrafią rozpoznać piosenkę na podstawie melodii i śpiewać ją z wykorzystaniem odpowiednio dostosowanych elementów ruchu |
Dzieci znają wiersze Jana Brzechwy Gdy rodzice mają problem z odpowiedzią, dzieci podpowiadają Wykorzystanie nagrania z pedag. zabawy KLANZA „Samoloty” |
|
Dzieci |
Rodzice |
|||
-co to za dziwaczka, która mieszkała opodal krzaczka? |
-proszę dokończyć wiersz „Piotruś nie był dzisiaj w szkole....” |
|||
-w kogo zamieniła się siostra Bronka w wierszu „Kłamczucha”? |
-jaki to wiersz? /recytacja wiersza gwarą „Samochwała”/ |
|||
-z jakiego wiersza pochodzą te ilustracje? /dot. wiersza „Na wyspach Bergamutach”/ |
-z jakiego wiersza pochodzi ta melodia? / „Na wyspach Bergamutach”/ |
|||
Następnie nauczycielka proponuje wspólny śpiew piosenki: „Na wyspach Bergamutach” 4. Nauczycielka zaprasza rodziców i dzieci w podróż samolotem na wyspy Bergamuty. |
||||
III. Przekształcanie/uporządkowanie wiedzy/ |
5. Powrót do przedszkola „pociągiem” do piosenki: „Pociag sapie, tchu nabiera rusza z wolna, pędzi teraz. Poprzez morza, góry, rzeki pojedziemy w świat daleki”. Pociąg zatrzymał się i wysiadają wszyscy ci, którzy potrafią wymienić zwierzęta z ZOO Jana Brzechwy. Pociąg zatrzymał się i wysiadają wszyscy, którzy potrafią wymienić warzywa z wiersza „Na straganie”. |
Dzieci potrafią wykorzystać w zabawie zdobyte wiadomości. |
Dzieci lub rodzice, którzy wymienią zwierzęta lub warzywa wracają na krzesełka swoich drużyn. Wygrywają ci, których będzie więcej na krzesełkach. |
|
IV. Prezentacja |
Nauczycielka wraz z dziećmi liczy zdobyte punkty, gratuluje zwycięzcom. Zwycięzcy otrzymują książeczki Jana Brzechwy; przegrani - lizaki. |
Dzieci potrafią ocenić na oko „dużo – mało” oraz policzyć zdobyte punkty. |
|
|
V. Refleksja |
Wspólna zabawa do piosenki Jana Brzechwy w oparciu o nagranie „Akademia pana Kleksa” |
Dzieci potrafią wykorzystać znane teksty: ”Kaczka Dziwaczka”, „Na wyspach Bergamutach” do wspólnego śpiewu. |
Rodzice i dzieci wspólnie się bawią naśladując ruchem słowa piosenki. |