A A A

Scenariusz zajęcia otwartego "WIEMY, CO ROBIĆ BY BYĆ ZDROWYM"

Grupa wiekowa: 6-latki

Prowadzące: Halina Kloch Teresa Kubiesa

Temat: Wiemy co robić, aby być zdrowym”

 

Cel ogólny:

1.     Skłanianie dzieci do rozważań na temat zachowań służących zdrowiu”.

 

Cele szczegółowe:

Dziecko

  • rozumie konieczność dbania o czystość osobistą oraz otoczenia
  • zgodnie współdziała z innymi
  • potrafi wypowiadać się na określony temat, udziela odpowiedzi na pytania
  • potrafi czytać pojedyncze wyrazy

 

Metody: czynna, słowna, oglądowa

 Forma:

1.     zabawa z całą grupą

Pomoce:

duża tarcza przedstawiająca 6 ilustracji /rower, łódka z wiosłem, koń, samolot, autobus, pociąg/; tarcza podzielona na sześć części oznaczonych kółeczkami od 1 do 6, która służy do nakrycia tarczy z obrazkami; duża kostka do gry; maskotki „Ptaszydło” – pacynka; puzzle „Zdrowy ząb”; sylwety do teatrzyku; koszyk z warzywami i owocami; sylwety przyborów do mycia oraz środki czystości.

  

Literatura:

 

 

„Edukacja zdrowotna dzieci przedszkolnych” W.J.Frątczakowie

Wychowanie w przedszkolu nr1/2000

 

PRZEBIEG:

 

1.     Nauczycielka informuje zgromadzonych rodziców o tym, że dzieci chcą im pokazać, co należy robić, aby być zdrowym i jak należy dbać o czystość.

 

2.    Następnie nauczycielka zaprasza na wycieczkę. Zapowiada, że wycieczka będzie pełna niespodzianek oraz ciekawych zadań do wykonania. Przedstawia pacynkę „Ptaszydła”, która będzie bawiła się z dziećmi. Informuje ponadto, że miejsca,

     do których pojadą dzieci na wycieczkę, wyznaczone będą przez kostkę, na tarczy zostanie odsłonięty ten trójkąt,    którego

      numerek został wyrzucony na kostce.

      Po wyrzuceniu jedynki odsłonięty zostanie rower.

      Dzieci udają się na wycieczkę.

      Poruszają się po sali, udają jazdę na rowerze

     /trzymanie kierownicy w rękach i naśladowanie jazdy pod górę i z góry/.

      Zatrzymanie się – Ptaszydło prosi, aby dzieci odczytały napis „Kotkowo”

      umieszczony na ścianie i wybrały wśród maskotek postać,

      która tam   mieszka.

      Następnie Ptaszydło prosi, aby dzieci posegregowały przedmioty na te,     

      które służą do utrzymania czystości ciała /mydło, ręcznik, szampon,

      szczotka, pasta, kubek/ oraz te, które służą do utrzymywania czystości

      wokół /miotła, wiadro, mop, odkurzacz, ściereczka/.

       Nauczycielka podkreśla, aby dzieci samodzielnie nie używały żadnych

      środków czystości bez wiedzy rodziców.

 

1.     Następnie dziecko rzuca kostką. W przypadku wyrzucenia na kostce dwóch kółek dzieci wybierają się na wycieczkę łódką.       W czasie zabawy dzieci siedzą w siadzie rozkrocznym, udając trzymanie wioseł i naśladując ruch wiosłowania.                     Docierają do następnej stacji. Ptaszydło prosi o przeczytanie jej nazwy „Wiewiórkowo” oraz wybranie maskotki.                     Zadaniem dzieci jest ułożenie puzzli „Zdrowy ząb”. Na poszczególnych kawałkach puzzli pasujących do całości  

 

       umieszczone są produkty, które służą zdrowiu zębów. Dzieci formułują wniosek: aby zęby były zdrowe trzeba je nie tylko 

       myć, ale także zdrowo się odżywiać.

 

2.     Aby dzieci mogły udać się na dalszą wycieczkę, proponujemy następny rzut kostką. Po wyrzuceniu 4 kółek na tarczy zostaje odsłonięty samolot. Dzieci naśladują startowanie, lot i lądowanie samolotu. Dzieci lądują na stacji  Rybkowo. Wybierają wśród maskotek rybkę. N-lka pyta dzieci  z jaką czynnością kojarzy nam się ryba w związku ze zdrowiem.

    Dzieci zwracają uwagę na to, że dużo pływa i że dla zdrowia bardzo ważny jest ruch. Następnie dzieci zapraszają do siebie  

    rodziców i w wesołej atmosferze ćwiczą aerobik.

 

3.     Po wyrzuceniu 5 kółek dzieci wybierają się na wycieczkę pociągiem. Dzieci naśladując stukot pociągu docierają do kolejnej stacji Zajączkowo – odczytują jej nazwę oraz wybierają odpowiednią maskotkę. Ptaszydło prosi dzieci, aby wysłuchały baśni „O księżniczce Zuzance i rycerzu Witaminku”.                                           

 

Księżniczka Zuzanna jadła tylko słodycze. Pewnego dnia ciężko zachorowała. Król ogłosił, że ten, kto uzdrowi księżniczkę, otrzyma pół królestwa i jej rękę. Nikt nie potrafił uzdrowić Zuzanki. Pewnego dnia zjawił się rycerz Witaminek, który przywiózł lekarstwa. Nazywały się: witamina A, B, C, D. Były zaczarowane, ponieważ nie można ich dostrzec gołym okiem. Były ukryte. Witamina A – w mleku, serze, marchewce; witamina B – w mleku, jabłkach, pomidorach, szynce; witamina C – w cytrynie, papryce, mleku, cebuli; witamina D – w wątróbce, żółtku, cielęcinie. Rycerz Witaminek przez siedem dni dawał Zuzance do jedzenia te wszystkie rzeczy, w których były witaminy. Gdy księżniczka wyzdrowiała, obiecała, że będzie ograniczać słodycze.

 

    Następnie dzieci oglądają koszyk rycerza Witaminka –

    dzielą zgromadzone produkty na warzywa i owoce.

    W dalszym ciągu rodzice i dzieci podzieleni na zespoły

    przygotowują kolorowe surówki z przygotowanych warzyw i owoców.

    Po wykonaniu zadania nauczycielka zaprasza rodziców do sąsiedniej sali,

    aby mogli przygotować stoliki do wspólnej konsumpcji surówek.

 

4.     Dzieci w tym samym czasie ostatni raz rzucają kostką. Sześć wyrzuconych kółek oznacza odkrycie autobusu, którym dzieci wracają z wycieczki. Po zakończeniu zabawy Ptaszydło kieruje uwagę dzieci na trzy rodzaje oznaczeń umieszczonych w sali. Prosi, aby dzieci wyraziły czy zabawa się im podobała ( ustawienie się pod uśmiechniętym słoneczkiem), lub nie podobała się ( ustawienie się pod słoneczkiem  smutnym).