A A A

Scenariusz zajęcia o prawach dziecka

Grupa wiekowa: 6 - latki

Prowadząca: Halina Kloch

Temat: „Radość i smutek – prawem dziecka”

Cele ogólne:

Stwarzanie sytuacji edukacyjnych do poznawania przez dzieci swoich praw

Cele szczegółowe:

DZIECKO:

§       poznaje prawo do radości i smutku

§       potrafi  nazwać prawo do radości i smutku

§       potrafi wyrazić uczucie radości i smutku za pomocą gestu, słowa, ruchu oraz symbolu

 

Metoda:  wprawki dramowe

Forma: zabawa z całą grupą, praca indywidualna

Pomoce: koperty z symbolami uczuć, list Króla Maciusia do dzieci, pałeczka

Literatura:  „Król Maciuś I” – Janusz Korczak

                „Gry i zabawy rozwijające dla dzieci młodszych” – Jadwiga Andrychowska – Biegacz

                   „Drama w wychowaniu dzieci i młodzieży” – Brian Way

                   „Drama  w nauczaniu początkowym” – Maria Alicja Szymańska

 

PRZEBIEG:

Etapy zajęcia

Przebieg zajęcia

Umiejętności kluczowe

Uwagi

 

I. Zaangażowanie /stworzenie sytuacji problemowej/

 

 

1.Rozpoczęcie zajęcia – dzieci witają się zabawą „Imiona z gestem”.

 

2.Nauczycielka zaprasza dzieci do odwiedzenia Króla Maciusia. Wyjaśnia, iż droga będzie z przeszkodami, które dzieci pokonają, uważnie słuchając poleceń nauczycielki (droga bardzo kamienista, idziemy pod górę, wieje wiatr, pada deszcz, przeskok przez kałuże).

 

3.Dzieci docierają do Królestwa, odnajdują list Króla Maciusia skierowany do nich. Nauczycielka odczytuje treść listu – prosząc, aby dzieci w trakcie odczytywania spróbowały imitować znane im głosy, wyrażając je również mimiką. Zapoznaje dzieci ze znaczeniem pałeczki wykorzystywanej w trakcie czytania listu.

 

4.Zabawa do piosenki „Krąg przyjaźni”

 

Dzieci potrafią gestem przedstawić swoje imię.

 

Dzieci prawidłowo wykonują polecenia nauczycielki.

 

 

 

 

 

 

Dziecko potrafi naśladować głosem i mimiką treści zawarte w liście.

 

Dziecko prawidłowo reaguje na sygnał umowny.

 

 

 

Dzieci potrafią bawić się w zespole.

 

 

Dzieci zgromadzone w kole.

 

 

Dzieci ustawione w rozsypce. Nauczycielka zwraca uwagę na bezpieczeństwo.

 

 

 

 

 

Dzieci znają postać Króla Maciusia.

 

 

 

 

 

 

 

Dzieci tworzą koło.

 

II. Badanie

 

5.Nauczycielka mówi: „Królowi Maciusiowi było smutno, że nie mógł się z nami spotkać. Wyraził to za pomocą słów, które napisał w liście”.

 

 

 

Polecenie dla dzieci:

-„Pokażcie jak wy potraficie pokazać smutek?”.

Nauczycielka mówi: „Król Maciuś bardzo się ucieszył, kiedy mógł się bawić z innymi dziećmi i gdy dowiedział się, że chcemy go odwiedzić. Wiemy o tym, bo napisał to wszystko w swoim liście”.

Polecenie dla dzieci:

-„Pokażcie jak wy potraficie pokazać radość?”.

 

6.Nauczycielka proponuje dzieciom zabawę „Wesoły – smutny”. Zadaniem dzieci jest wybranie odpowiedniego symbolu: radości lub smutku po przekazaniu go w dowolnej formie przez wybrane dziecko.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dziecko potrafi wyrazić uczucie radości i smutku za pomocą gestu i ruchu.

 

 

 

 

 

Dziecko potrafi wyrazić uczucie radości i smutku w różnych formach.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dzieci korzystają z symboli radości i smutku umieszczonych w kopertach. Nauczycielka wyznacza dwoje dzieci do rozdania kopert.

 

III. Przekształcenie /uporządkowanie wiedzy/

 

7.Dzwoni telefon komórkowy. Nauczycielka odbiera wiadomość (SMS-a), która okazuje się sms-em od Króla Maciusia: „Kochane dzieci! Dostałem wiadomość od moich dworzan, że doskonale potrafiłyście naśladować i nazywać moje uczucia: radości i smutku. Ja, jak i każde z was mam prawo być smutnym i radosnym.”

8.Nauczycielka mówi: „Dziękujemy Królowi Maciusiowi za to, że tak pięknie mówił o swoich prawach do przeżywania radości i smutku. Każde dziecko jak dobrze wiecie

 ma swoje prawa.”

Poznaliśmy niektóre z nich. Jakie?

( -prawo do zabawy

-         prawo do nauki

-         prawo by być kochanym i lubianym)

Dzisiaj poznaliśmy dwa bardzo ważne uczucia: radość i smutek.

Nauczycielka zadaje pytanie: Jak nazwalibyście nowe prawo?

 

 

Dzieci z uwagą potrafią wysłuchać treści komunikatu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dzieci potrafią wymienić poznane prawa.

 

 

 

Dzieci potrafią sformułować prawo.

 

 

 

 

 

 

 

 

Nauczycielka zwraca uwagę na przestrzeganie zasady zgłaszania się przed udzieleniem odpowiedzi.

 

 

 

 

 

 

Umieszczenie nowego prawa na tablicy „PRAWA DZIECI”: „Prawo do radości i smutku”.

 

IV. Refleksja

 

Nauczycielka mówi: „Dzieci mają również prawo do odpoczynku. Radosną piosenką zakończymy nasze zajęcia”.

Dzieci śpiewają piosenkę „Krąg przyjaźni”

 

 

Dzieci potrafią wykonać ruchy wysnute z treści piosenki.

 

 

 List Króla Maciusia do dzieci

 Drogie dzieci!

 

Jest mi bardzo przykro, że nie mogłem się spotkać z Wami, ale musiałem wyjechać. Wiecie, że jestem Królem i mam dużo obowiązków. Czasem jest mi bardzo smutno, bo nie mogę się tak często bawić jak Wy. Smutno mi, kiedy patrzę przez okno swojego pokoju i widzę radosne gęsi i kaczki, które chodzą sobie po podwórku królewskim. Nieco dalej stoi smutna krowa, która zjadła całe siano; a wesoły baranek raźno podskakuje.

Czasem jestem bardzo zaciekawiony, bo na moim oknie często siada radosny wróbelek i spogląda na mnie jakby pytał: „dlaczego się nie bawisz z innymi dziećmi?” I wyobraźcie sobie, że kiedyś udało mi się uprosić swojego doradcę o pozwolenie na wyjście do ogrodu, gdzie bawiły się wszystkie dzieci. Dzieci się śmiały, krzyczały, a ja razem z nimi. Czasem ktoś zapłakał, bo się przewrócił albo uderzył, ale tylko na chwilkę. Byłem bardzo szczęśliwy i śmiałem się najgłośniej z nich wszystkich. Najbardziej podobała mi się zabawa i piosenka o przyjaźni, bo wiedziałem, że ja też teraz mam dużo przyjaciół. Jestem bardzo szczęśliwy i cieszę się, że Pamiętaliście o mnie.

 

Pozdrawiam wszystkich. Do zobaczenia!

 

Wasz przyjaciel

Maciuś