Grupa
wiekowa: 6-latki
Temat:
„Wiemy co robić, aby być zdrowym”
Cel
ogólny:
1.
Skłanianie dzieci do rozważań
na temat zachowań służących zdrowiu”.
Cele
szczegółowe:
1.
rozumie konieczność dbania o
czystość osobistą oraz otoczenia
2.
zgodnie współdziała z innymi
3.
potrafi wypowiadać się na określony
temat, udziela odpowiedzi na pytania
4.
potrafi czytać pojedyncze wyrazy
Metody:
czynna, słowna, oglądowa
Forma:
1.
zabawa z całą grupą
Pomoce:
duża tarcza przedstawiająca 6 ilustracji /rower, łódka z wiosłem, koń,
samolot, autobus, pociąg/; tarcza podzielona na sześć części oznaczonych
kółeczkami od 1 do 6, która służy do nakrycia tarczy z obrazkami; duża kostka
do gry; maskotki „Ptaszydło” – pacynka; puzzle
„Zdrowy ząb”; sylwety do teatrzyku; koszyk z warzywami i owocami; sylwety
przyborów do mycia oraz środki czystości.
Literatura:
„Edukacja zdrowotna dzieci przedszkolnych” W.J.Frątczakowie
Wychowanie w przedszkolu nr1/2000
PRZEBIEG:
1.
Nauczycielka
informuje zgromadzonych rodziców o tym, że dzieci chcą im pokazać, co należy
robić, aby być zdrowym i jak należy dbać o czystość.
2.
Następnie
nauczycielka zaprasza na wycieczkę. Zapowiada, że wycieczka będzie pełna
niespodzianek oraz ciekawych zadań do wykonania. Przedstawia pacynkę „Ptaszydła”, która będzie bawiła się z dziećmi. Informuje
ponadto, że miejsca,
do których pojadą
dzieci na wycieczkę, wyznaczone będą przez kostkę, na tarczy zostanie
odsłonięty ten trójkąt, którego
numerek został
wyrzucony na kostce.
Po wyrzuceniu jedynki odsłonięty zostanie
rower.
Dzieci udają się na wycieczkę.
Poruszają się po sali, udają jazdę na
rowerze
/trzymanie kierownicy w rękach i
naśladowanie jazdy pod górę i z góry/.
Zatrzymanie się – Ptaszydło
prosi, aby dzieci odczytały napis „Kotkowo”
umieszczony na ścianie i wybrały wśród maskotek postać,
która tam mieszka.
Następnie Ptaszydło
prosi, aby dzieci posegregowały przedmioty na te,
które służą do
utrzymania czystości ciała /mydło, ręcznik, szampon,
szczotka, pasta,
kubek/ oraz te, które służą do utrzymywania czystości
wokół /miotła,
wiadro, mop, odkurzacz, ściereczka/.
Nauczycielka podkreśla, aby dzieci
samodzielnie nie używały żadnych
środków
czystości bez wiedzy rodziców.
1. Następnie dziecko rzuca kostką. W przypadku wyrzucenia na kostce dwóch kółek dzieci wybierają się na wycieczkę łódką. W czasie zabawy dzieci siedzą w siadzie rozkrocznym, udając trzymanie wioseł i naśladując ruch wiosłowania. Docierają do następnej stacji. Ptaszydło prosi o przeczytanie jej nazwy „Wiewiórkowo” oraz wybranie maskotki. Zadaniem dzieci jest ułożenie puzzli „Zdrowy ząb”. Na poszczególnych kawałkach puzzli pasujących do całości
umieszczone są produkty, które służą zdrowiu zębów. Dzieci formułują wniosek: aby zęby były zdrowe trzeba je nie tylko
myć, ale także zdrowo się odżywiać.
2.
Aby dzieci mogły
udać się na dalszą wycieczkę, proponujemy następny rzut kostką. Po wyrzuceniu 4
kółek na tarczy zostaje odsłonięty samolot. Dzieci naśladują startowanie, lot i
lądowanie samolotu. Dzieci lądują na stacji Rybkowo.
Wybierają wśród maskotek rybkę. N-lka pyta dzieci z jaką czynnością
kojarzy nam się ryba w związku ze zdrowiem.
Dzieci zwracają uwagę na to, że dużo pływa
i że dla zdrowia bardzo ważny jest ruch. Następnie dzieci zapraszają do siebie
rodziców i w
wesołej atmosferze ćwiczą aerobik.
3.
Po wyrzuceniu 5
kółek dzieci wybierają się na wycieczkę pociągiem. Dzieci naśladując stukot
pociągu docierają do kolejnej stacji Zajączkowo
– odczytują jej nazwę oraz wybierają odpowiednią maskotkę. Ptaszydło
prosi dzieci, aby wysłuchały baśni „O księżniczce Zuzance i rycerzu Witaminku”.
Księżniczka Zuzanna jadła tylko słodycze. Pewnego dnia ciężko
zachorowała. Król ogłosił, że ten, kto uzdrowi księżniczkę, otrzyma pół
królestwa i jej rękę. Nikt nie potrafił uzdrowić Zuzanki. Pewnego dnia zjawił się
rycerz Witaminek, który przywiózł lekarstwa. Nazywały się: witamina A, B, C, D.
Były zaczarowane, ponieważ nie można ich dostrzec gołym okiem. Były ukryte.
Witamina A – w mleku, serze, marchewce; witamina B – w mleku, jabłkach,
pomidorach, szynce; witamina C – w cytrynie, papryce, mleku, cebuli; witamina D
– w wątróbce, żółtku, cielęcinie. Rycerz Witaminek
przez siedem dni dawał Zuzance do jedzenia te wszystkie rzeczy, w których były
witaminy. Gdy księżniczka wyzdrowiała, obiecała, że będzie ograniczać słodycze.
Następnie dzieci oglądają koszyk rycerza
Witaminka –
dzielą zgromadzone
produkty na warzywa i owoce.
W dalszym ciągu rodzice i dzieci podzieleni
na zespoły
przygotowują
kolorowe surówki z przygotowanych warzyw i owoców.
Po wykonaniu zadania nauczycielka zaprasza
rodziców do sąsiedniej sali,
aby mogli
przygotować stoliki do wspólnej konsumpcji surówek.
4.
Dzieci w tym
samym czasie ostatni raz rzucają kostką. Sześć wyrzuconych kółek oznacza
odkrycie autobusu, którym dzieci wracają z wycieczki. Po zakończeniu zabawy Ptaszydło kieruje uwagę dzieci na trzy rodzaje oznaczeń
umieszczonych w sali. Prosi, aby dzieci wyraziły czy zabawa się im podobała (
ustawienie się pod uśmiechniętym słoneczkiem), lub nie podobała się (
ustawienie się pod słoneczkiem smutnym).