Integracja w przedszkolu |
||
|
Integracja, włączanie, współuczestnictwo czy wspólny nurt oznaczają pełne uczestnictwo osób niepełnosprawnych w życiu społecznym. Przez integrację społeczną rozumie się taki kierunek przemian oraz sposób organizowania zajęć i rehabilitacji osób niepełnosprawnych, który ma na celu: - stworzenie tym osobom możliwości uczestnictwa w normalnym życiu i dostępu do wszystkich instytucji społecznych, - kształtowanie pozytywnych ustosunkowań i więzi psychospołecznych między pełnosprawnymi i niepełnosprawnymi (integrując społecznie dzieci niepełnosprawne, stwarzamy im warunki do wychowywania się w swojej rodzinie, uczenia się i wzrastania w naturalnym środowisku wśród rówieśników). Wartość integracji podkreśla doktryna Unii Europejskiej, podnosząca, że "osoby niepełnosprawne powinny uczyć się, mieszkać, pracować wspólnie z pełnosprawnymi". Integracja stanowi obraz humanistycznej kultury społeczeństwa, gdzie każdy człowiek jest wartością samą w sobie i ma możliwość nieograniczonego rozwoju. Wydana przez UNESCO rezolucja zawarta w Karcie Praw Dziecka (art. 23) mówi o zrównaniu osób niepełnosprawnych w różnych sprawach, w tym o zagwarantowaniu prawa do pełnego uczestnictwa w edukacji. Zatem to rodzice i dzieci mogą decydować o wyborze właściwej drogi edukacyjnej. Rezolucja ta została ratyfikowana przez poszczególne państwa, w tym również przez władze Polski. Oznacza to możliwość uczestnictwa w edukacji wszystkich dzieci w przedszkolach i szkołach masowych. Na mocy Ustawy o Systemie Oświaty z 1991 roku oraz licznych, stale aktualizowanych, rozporządzeń dzieci z różnego rodzaju niepełnosprawnościami mogą uczęszczać razem z pełnosprawnymi rówieśnikami do jednej szkoły i klasy, przedszkola. Idea integracji pojawiła się w polskiej oświacie na początku lat dziewięćdziesiątych. O integracji mówi się, myśląc o: - łączeniu w jednej grupie lub klasie dzieci o różnych możliwościach intelektualnych i rozwojowych, - łączeniu treści programowych i metod nauczania. Przedszkola wprowadzające integrację rzeczywistą mają podobną strukturę organizacyjną: - w grupie jest 15 – 20 dzieci, w tym 3–5 niepełnosprawne, - wśród niepełnosprawnych są dzieci z różnymi zaburzeniami w rozwoju: * z opóźnieniem rozwojowym w zakresie percepcji, motoryki, mowy, z mikrodefektami rozwojowymi, z wadami narządu ruchu, z problemami emocjonalnymi, a także dzieci upośledzone w stopniu lekkim, * do integracji kwalifikują się dzieci od 4. roku życia, * czas pobytu dziecka niepełnosprawnego w przedszkolu w miarę możliwości ogranicza się do 4 – 5 godzin dziennie, * do pracy z dzieckiem zdrowym i niepełnosprawnym zatrudnia się nauczyciela z przygotowaniem do wychowania przedszkolnego, pedagogów specjalnych, psychologów, rehabilitantów ruchowych, instruktorów umuzykalniania oraz konsultantów: logopedę, ortopedę, neurologa dziecięcego (w zależności od potrzeb).
Funkcjonowanie przedszkola integracyjnego to działanie nie tylko na rzecz mniejszości, jaką są niepełnosprawni, ale też na rzecz zdrowych dzieci. Najkorzystniej jest wykształcić właściwą postawę w procesie wychowawczym wtedy, gdy tylko zaczynają się kształtować postawy - akceptujące lub odrzucające. Dzieci niepełnosprawne, przebywając w przedszkolu ze wszystkimi dziećmi, mają podwójną szansę - przekonać rówieśników o swoich różnych zaletach, a więc dowieść, że mogą być również cennymi partnerami w zabawie, przyjaźni, jak pozostałe dzieci, a także przekonać siebie samych o tym, że mogą na równych prawach funkcjonować w środowisku rówieśniczym. Dzieci pełnosprawne w obcowaniu z niepełnosprawnymi rówieśnikami uczą się: - większej tolerancji wobec innych, - akceptowania niepełnosprawności, - odpowiedzialności i życzliwości wobec innych, - większej otwartości na innych, - mają większą świadomość tego, że nie wszyscy są jednakowi, co nie znaczy, że są przez to gorsi, - dostrzegają, coraz lepiej rozumieją ograniczenia samodzielności swoich kolegów i troszczą się o nie, - uczą się większej wytrwałości i cierpliwości w pokonywaniu własnych trudności. Dzieci niepełnosprawne obserwując na co dzień pełnosprawnych rówieśników: - zapominają o swoich ułomnościach, - nabierają większej pewności siebie, - odnajdują swoje miejsce w środowisku, co w przyszłości umożliwi im odważniej patrzeć na świat, - starają się im dorównać, mobilizując się do większego wysiłku, a jednocześnie lepiej się rozwijają fizycznie i psychiczne.
Zalety grupy integracyjnej:
Wychowanie i kształcenie integracyjne przynosi więc korzyści każdemu dziecku w przedszkolu oraz całej społeczności przedszkolnej, a w przyszłości pozwoli stworzyć bardziej wyrozumiale, tolerancyjne i pozytywnie nastawione społeczeństwo. Podsumowując przytoczę cytat Marii Grzegorzewskiej: „Każdy ma prawo do szczęścia i swego miejsca w społeczeństwie”. źródło artykułu - internet dzięki uprzejmości Marzanny M. www.keruzam.nazwa.pl
|