
|
Istota ADHD
Z czasem
zaburzenie zaczęto określać mianem Attention dificit disorder (ADD)
czyli zespołem deficytu uwagi z nadpobudliwością lub bez niej. Badacze
dostrzegli główny problem w nieprawidłowym przebiegu funkcji hamowania w
płatach czołowych. Wskutek określonych mediatorów (m.in. dopaminy)
procesy odsiewania (filtrowania) bodźców na poziomie pnia mózgu
przebiegają nieprawidłowo, ważne i nieważne bodźce traktowane są tak
samo, bez żadnej selekcji; osoba dotknięta tym zaburzeniem nie potrafi
odciąć się od napływu bodźców i informacji, co dosłownie zmusza ją do
przerzucania się z jednego działania w drugie i nie chodzi tu o
niemożność skoncentrowania się na jednej rzeczy – jest to raczej
zdolność skupiania się na wielu rzeczach na raz, a związane jest to z
ewidentną dysfunkcją neuroprzekaźników.
Analiza objawów
Osoby z ADHD mają albo wysoką motywację, albo nie mają jej
wcale. Jeśli osoba taka staje przed nowym, interesującym albo ambitnym
zadaniem, styka się z sympatycznym człowiekiem, wtedy wszystko idzie
znakomicie. Jeśli nie – wyniki są marne(niezależnie od dziedziny), nawet
przy dokładaniu wszelkich starań, „aby być roztropnym”. Z tym fenomenem
muszą walczyć nawet osoby dorosłe.
Pociągające zadanie wykonuje natychmiast entuzjazm w formie pozytywnych
uczuć (angażowanie emocji i motywacji). Płaty czołowe otrzymują wiele
informacji z okolic pnia i mogą właściwie funkcjonować. Informacje
przyjmowane są aktywnie i uważnie, celowe działania i koncentracja nie
sprawiają kłopotów. Kiedy temat zadania jest interesujący, osoby takie,
dysponujące oczywiście odpowiednią wiedzą, nie mają problemu ze
zrozumieniem i wykonywaniem polecenia: czytanie albo słuchanie nie sprawia
im trudności, szczególnie przy pozytywnym zaangażowaniu emocjonalnym.
Jeśli jednak tekst jest zbyt skomplikowany albo nudny, wtedy nawet osoba
dorosła, która wie, że przeczytanie go jest ważne albo konieczne,
stwierdza, że nie potrafi od razu prześledzić tekstu ze zrozumieniem.
Spojrzenie „umyka”, trzeba sporego wysiłku, aby zmusić się do skupienia i
dokładnego przeczytania danego fragmentu, co wymaga czasu. Podobnie jest z
małym dzieckiem, na przykład w szkole. Tyle tylko, że nie znajduje się ono
jeszcze na takim etapie rozwoju, aby mogło zrozumieć konieczność zmuszania
się do nauki. Jest jednak zdolne do wysiłku dla osiągnięcia
celów, które samo uważa za ważne (ze względu na pochwałę, bo lubi
nauczyciela).
Stan
emocjonalny osób z ADHD waha się, nastrój może się zmieniać w zależności
od zasadniczego nastawienia emocjonalnego danej osoby do różnego rodzaju
sytuacji życiowych. Takie zasadnicze nastawienie (pozytywne, negatywne)
wyrabia się w toku nabywania doświadczeń w sytuacjach podobnych do
zaistniałej. Nastrój może zmieniać się okresowo, bez specjalnej przyczyny
i uwarunkowania konkretnymi i świadomymi wspomnieniami z analogicznych
przeżyć. Ta labilność utrudnia wykonywanie zadań.
Impulsywność, tak charakterystyczna dla osób z ADHD, jest
źródłem wielu problemów: pobudzenie (bodziec) wywołuje natychmiastową
reakcję – myśl, działanie. Czasami wydaje się, że dziecko mówi coś albo
robi, nie włączając w to zupełnie myślenia.
Wrażliwość na wszelkie bodźce, otwartość na wszystko, co dzieje się wokoło
w danej chwili – to wszystko sprawia, że jedno spostrzeżenie goni drugie,
tworząc nieprzerwany strumień percepcji; ale to samo dotyczy procesów
myślenia. Impulsywność rządzi także myśleniem.
Krańcowo sprzeczne formy zachowań osób z ADHD można
wyjaśnić tym, że reagują one na wszystko albo nie reagują na nic. W
zależności od indywidualnych uzdolnień i motywacji przyjęte bodźce są
rejestrowane mniej lub bardziej świadomie i przetwarzane impulsywnie albo
z myślą o celu działania.
Jeśli to, co spostrzega osoba z ADHD, ma dla niej wysoką wartość, wtedy
reaguje ona z dużą wrażliwością, o wiele większą niż „normalna” osoba.
Jeśli coś jej nie interesuje – może okazać obojętność, brak wrażliwości
albo wręcz gruboskórność. To dlatego, ten sam człowiek może – w zależności
od sytuacji – wydawać się roztrzepany albo skupiony, ujmujący albo
odpychający, godny albo niegodny zaufania, może sprawiać wrażenie osoby
elastycznej albo bardzo zasadniczej, optymisty lub pesymisty.
Myślenie pacjentów z ADHD nie jest usystematyzowane, myśli
„przeskakują” od jednego skojarzenia do drugiego, przy czym każda kolejna
asocjacja wywołuje konkretne wspomnienia. Podczas rozmowy osoba taka
nieświadomie zakłada, że kiedy zaczyna o czymś mówić, rozmówca wie, o co
chodzi, że treść wspomnień jest taka sama, że nadąża on za nagłymi
myślowymi skokami i skojarzeniami. Naturalnie wielokrotnie słyszą albo
mogą zaobserwować na pozytywnych przykładach, jak należy postępować – ale
przełożenie tego na praktyczne działania jest bardzo trudne. Otoczenie nie
rozumie istoty niepowodzeń i określa zachowanie osoby jako „głupotę”,
„niechęć”, „lenistwo”, czy nawet „złą wolę”, a nieraz jako „zdolny leń”.
To z kolei rzeczywiście zniechęca osobę z ADHD do wysiłku, poziom
motywacji spada, maleje ochota do podejmowania działań w dziedzinach, w
których ciągle coś się nie udaje. A gdy taka osoba stanie przed „trudnym”
zadaniem, poziom pobudzenia gwałtownie podnosi się w skutek niepewności
albo wewnętrznego oporu – co oczywiście w krótkim czasie prowadzi do
niepowodzenia. Wszystko to sprawia, że osoby z ADHD spontanicznie stosuje
rozmaite strategie unikania przykrych sytuacji: wynajduje najróżniejsze
wymówki, dyskutuje „po co”, „na co”, „dlaczego”. Na te wszystkie strategie
otoczenie znowu reaguje negatywnie, co z kolei pogarsza sytuację
psychiczną danej osoby (spadek nastroju, motywacji, jeszcze większą
niepewność albo złość). Kolejne niepowodzenie jest nie do uniknięcia.
Reakcje otoczenia zaczynają coraz częściej wywoływać agresję, wybuchy
rozpaczliwego płaczu albo wręcz nastroje depresyjne.
Większość dzieci z ADHD ma problemy z rysowaniem i pisaniem oraz wykazuje
poważne upośledzenie zdolności dozowania siły mięśni (najprawdopodobniej w
związku z ograniczeniem funkcji kontrolnych płatów czołowych). Dzieci nie
lubią tych czynności i nie chcą ich także ćwiczyć.
Trudności występują także podejmowaniu decyzji –
podczas procesów decyzyjnych zatrzymanie się przy jakiejś myśli (aspekcie
sprawy) natychmiast wywołuje skojarzenie z inną (zakłócającą) myślą (innym
aspektem). Czasem jednak decyzje podejmowane są spontanicznie, zwłaszcza
przez dzieci, co dla otoczenia jest niezrozumiałe.
35 zalet dzieci z ADHD
- Mają mnóstwo energii
- Próbują nowych rzeczy, ryzykują
- Są gotowe do rozmowy, do długiej rozmowy
- Dobrze dogadują się z dorosłymi
- Potrafią robić wiele rzeczy naraz
- Są inteligentne - wiele utalentowanych osób miało
ADHD
- Potrzebują mniej snu.
- Mają wspaniałe poczucie humoru
- Bardzo dobrze opiekują się młodszymi dziećmi
- Są spontaniczne
- Dostrzegają szczegóły, których inni nie dostrzegają
- Rozumieją jak to jest, gdy ktoś dokucza lub ma
problemy – rozumieją inne dzieci
- Potrafią myśleć niekonwencjonalnie
- Chętnie pomagają innym
- Są radosne i entuzjastyczne
- Są obdarzone wielką wyobraźnią
- Są komunikatywne
- Są wrażliwe i towarzyskie
- Chętnie zawiera przyjaźnie
- Mają wspaniałą pamięć
- Są
odważne
- Są
towarzyskie
- Są czarujące
- Są ciepłe i czułe
- Są troskliwe
- Są dociekliwe
- Szybko wybaczają
- Są
szczere
- Nigdy się nie nudzą
- Potrafią wczuć się w sytuację innych
- Intuicyjnie robią wiele rzeczy
- Są chętne do zabawy
- Są uczciwe
- Są
optymistyczne
-
Są
ciekawe świata
Polecam przeczytanie m.in. Listu Pawła
powrót
|
|