imieniny: Eustachego, Wiktoryna. 29 marca 2024   
Gimnazjum / Realizowane programy / Kaskada / Kaskada


   NASZA SZKO£A



Kontakt
Historia szko³y
Patron
Dokumenty szkolne
Zasady oceniania
Pedagog szkolny
Rada Rodziców
Kalendarium 2017/2018
Oferta zajêæ dodatkowych
Zasady rekrutacji
Zasady rekrutacji - dla klas III
Pracownia internetowa
Plan lekcji 2017-2018
Zastêpstwa i dy¿ury
Gimnazjum w obiektywie

facebook

   JUBILEUSZ


Jubileusz 50-lecia Szko³y
Festyn jubileuszowy
Jubileusz szko³y 29.11.2012

   NAUCZYCIELE

Dyrektor
Grono Pedagogiczne
Zak³adowy Fundusz ¦wiadczeñ Socjalnych
Zapomogi zdrowotne

   UCZNIOWIE

Samorz±d Uczniowski
Poczet Sztandarowy
Klasy
Podrêczniki
Maraton jêzyka angielskiego
Projekt edukacyjny
Konkurs "Anio³y Roku"
Konkurs "Józek"

   NAJLEPSI Z NAJLEPSZYCH

Galeria chwa³y
"Rówie¶nicy"
European Language Label
Inne sukcesy

   GALERIA

Rok szkolny 2007 / 2008
Rok szkolny 2008 / 2009
Rok szkolny 2009 / 2010
Rok szkolny 2010 / 2011
Rok szkolny 2011 / 2012
Rok szkolny 2012 / 2013
Rok szkolny 2013 / 2014
Rok szkolny 2014 / 2015
Rok szkolny 2015 / 2016
Rozpoczêcie Roku Szkolnego
Narodowe Czytanie 2016
Integracja klas pierwszych
Otrzêsiny
Racibórz - klasa 3C
Radio eM
Koncert papieski
Racibórz - klasy pierwsze
¦wiêto Niepodleg³o¶ci
Akademia z ok. 11 Listopada
G-3 Fitness
Chemia w ma³ej skali
Wolontariusze Roku
Profilaktyka
Miko³ajki 2016
Spotkanie op³atkowe 3A
Jase³ka 2016
Wybory do SU
Mistrzostwo Rybnika
Misterium Mêki Pañskiej
Dzieñ Ziemi
¦wiêto 3 Maja
Noc matematyków
Pi³ka rêczna - pó³fina³
Podaruj ¿ycie
II miejsce w pi³ce no¿nej
Maraton j. angielskiego 2017
Festyn rodzinny
Dzieñ talentów
Konkurs ekologiczno-plastyczny
Babia Góra - 3a&3b
Siatkówka pla¿owa
Turniej z ZEUSEM
"Pasjonaci"
Komers klas trzecich
Odpust ¶w. Antoniego
Dzieñ Rodziny
Zakoñczenie roku szkolnego




Teren Badañ oraz wyznaczone cele

Do siódmej edycji programu Kaskada w roku szkolnym 2008/2009 przyst±pi³ zupe³nie nowy zespó³ m³odzie¿y uczêszczaj±cej do Gimnazjum nr 3 im. Józefa Pukowca. Pierwszym sprawdzianem przed którym stanêli m³odzi badacze by³a podobnie jak w poprzednich latach go¶cinna wizyta edukacyjna w Szkole Podstawowej nr 35 – gdzie spotkano siê z grup± uczniów klas IV. Podczas krótkiej prelekcji i pokazu multimedialnego wprowadzono uczestnicz±cych w spotkaniu w istotê i za³o¿enia programu „Kaskada” u¶wiadomiono konieczno¶æ ochrony ¶rodowiska naturalnego a nastêpnie przyst±piono do czê¶ci æwiczeniowej, podczas której szóstoklasi¶ci poprzez aktywne uczestnictwo mogli wykonaæ proste do¶wiadczenia chemiczne oraz rozwi±zaæ rebusy i quizy. 

Drugim sprawdzianem by³ wybór terenu badañ. Nast±pi³o to nieco inaczej ni¿ w ubieg³ych latach - dotychczas m³odzie¿ koncentrowa³a siê bezpo¶rednio na problemach dotycz±cych dzielnicy Chwa³owice co by³o w du¿ej mierze usprawiedliwione - jest to miejsce, w którym spêdzaj± du¿± cze¶æ swojego ¿ycia –taka ma³a ojczyzna, dlatego powinni znaæ ró¿ne aspekty jej funkcjonowania. Teraz mia³o byæ inaczej teren badañ by³ nieco rozleglejszy, a ponadto sam program wzbogacony zosta³ o nowe ciekawe aspekty badawcze. Tym wyznaczonym terenem zosta³ Rybnik-Podlesie obszar po³o¿ony w po³udniowo-zachodniej czê¶ci miasta i obejmuj±cy znaczne kompleksy le¶ne le¿±ce na po³udnie od Popielowa i Radziejowa w strefie krawêdziowej p³askowy¿u Rybnickiego.

Na obszarze tym wystêpuj± typowe dla strefy krawêdziowej doliny o ró¿nym kszta³cie i wielko¶ci o asymetrycznych zboczach przykryte p³aszczem lessowym czyli typowe formy akumulacji wodnolodowcowej i lodowcowej. Wystêpuj± tutaj doliny nieckowate, niecki zboczowe, parowy oraz debrza a nawet delie. Dziêki naturalnym procesom erozyjnym, akumulacyjnym a tak¿e denudacyjnym oraz ingerencji cz³owieka wykorzystuj±cego te obszary rolniczo, rze¼ba jest bardzo urozmaicona i ciekawa a okolica jest z pewno¶ci± jedn± z najciekawszych krajobrazowo w Rybniku.

Trzecim problemem dostarczaj±cym wzglêdnie umiarkowanych trudno¶ci by³o zebranie ro¶lin wystêpuj±cych na badanym obszarze i przygotowanie ich do wykonania zielnika który mo¿e pomóc w ocenie czysto¶ci powietrza i gleb a na pewno wzbogaci wiedzê zarówno wykonawców jak równie¿ tych którzy siê z nim zapoznaj± w terminie pó¼niejszym.
Czwartym krokiem by³a ocena skali porostowej któr± wykorzystano jako naturalny bioindykator zwi±zków siarki. Dlatego objêto obserwacj± drzewa rosn±ce na terenie obszaru badawczego zarówno te li¶ciaste jak równie¿ iglaste. Stwierdzono wystêpowanie licznych glonów stanowi±cych idealne pod³o¿e dla porostów a tak¿e porosty skorupiaste i krzaczkowate ¶wiadcz±ce o powolnej poprawie kondycji ¶rodowiska naturalnego na terenie naszej aglomeracji.

Czwartym etapem dzia³añ by³o pobranie próbek gleby i przygotowanie ich do badañ laboratoryjnych na terenie O¶rodka Nowoczesnych Technologii. M³odzi badacze z niezwyk³ym przejêciem przyst±pili do tych zajêæ – atmosfera o¶rodka naukowego, mo¿liwo¶æ korzystania z profesjonalnego sprzêtu sprawi³y ¿e czas min±³ niewiarygodnie szybko a pozosta³o uczucie niedosytu ¿e nie mo¿na by³o wykonaæ znacznie wiêcej badañ i wykonano jedynie badanie na oznaczanie fosforu i potasu w glebie a tak¿e odczynu PH. Fosfor i potas obok azotu nale¿y do podstawowych pierwiastków co do których wymagania pokarmowe ro¶lin s± szczególnie du¿e .Fosfor podobnie jak potas w glebie wystêpuje w formie zwi±zków nieorganicznych o ró¿nej rozpuszczalno¶ci oraz po³±czeñ organicznych których ilo¶æ i jako¶æ uzale¿niona jest od materii organicznej .Pierwotnym ¼ród³em zarówno potasu jak te¿ fosforu w glebie s± ulegaj±ce wietrzeniu minera³y. W przyrodzie zachodzi nieustanny obieg fosforu i potasu pomiêdzy gleb± a organizmami ro¶linnymi i zwierzêcymi dla których jest on podstaw± procesów metabolicznych. Maj±c do czynienia ze stanowiskiem bogatym w zwi±zki mineralne
Wyniki analizy ta¶m badawczych
Wyniki analizy ta¶m badawczych

Kaskada - galerie




- Powrót -

  Reforma edukacji

  Planowane zmiany


CYTAT DNIA


"Kiedy cz³owiek spogl±da w otch³añ, otch³añ nie powinna do niego machaæ."
(Terry Pratchett)

   E - DZIENNIK


   UBEZPIECZENIE

UBEZPIECZENIE - informacje
ASPERGO - dokumenty

   NAUKA - INACZEJ

 moodle
 
   JESTE¦MY CZʦCI¡


   REALIZOWANE PROGRAMY

Socrates - Comenius
e-Twinning
Szko³a z klas±
Równy start w przysz³o¶æ
Poczytaj mi, Przyjacielu
Szko³a my¶lenia
¦lady przesz³o¶ci
Kaskada
Szko³a Bezpiecznego Internetu
Ekozespo³y
Akademia Dobrego Startu
Klub Szkó³ UNICEF
WF z klas±
Szko³y Dla Ekorozwoju
Promocja Zdrowia

   STO£ÓWKA

Wa¿ne informacje
Jad³ospis

   BIBLIOTEKA

O bibliotece s³ów kilka
Nowo¶ci
Konkursy, wystawy
Statystyki wypo¿yczeñ
Ciekawe linki

   PO LEKCJACH

Szkolne Ko³o Caritas
Radio 3 GIT
Wywiady 3 GIT
Katalog postaw 3 GIT
Multimedia

Zespó³ redakcyjny 3 GIT

    RYBNIK - NASZE MIASTO

Rybnik - serwis miejski
Parafia ¦w. Teresy
Biblioteka Miejska
Rybnickie Centrum Kultury

   NASI PRZYJACIELE

Trex-Hal
Skanska S.A.
LIOOSYS
WARMECH
Inni sponsorzy
Festyn - sponsorzy

   ARCHIWUM

Rok szkolny 2007 / 2008
Rok szkolny 2008 / 2009
Rok szkolny 2009 / 2010
Rok szkolny 2010 / 2011
Rok szkolny 2011 / 2012
Rok szkolny 2012 / 2013
Rok szkolny 2013 / 2014
Rok szkolny 2014 / 2015
Rok szkolny 2015 / 2016
Wrzesieñ 2016
Pa¼dziernik 2016
Listopad 2016
Grudzieñ 2016
Styczeñ 2017
Luty 2017
Marzec 2017
Kwiecieñ 2017
Maj 2017



Uczestniczymy w programach:

e-twinning  Socrates Comenius Równy start w przysz³o¶æ
LIOOSYS CMS - content management